יום שישי, 23 במאי 2008

דף מס' 3, ערכים חינוך ופוליטיקה.

הערכים והחינוך וקודי ההתנהגות שלנו, עברו שינוי לרעה לצערנו, והיום אנחנו עם שונה בתכלית משהיינו אך לפני דור לערך.
זו הסיבה שאנחנו הח"מ נזעקים לנושא החשוב הזה, ערכים וחינוך, שהרי רוח-עם טובה תישא אותו אל-על אפילו הוא דל בחומר. לחילופין, רוח-עם רעה ומרירה יכולה למוטט אותו הגם שהוא עטוי בשר רב ומחלצות ושבע ובכ"ז הוא מביט למראה וצופה לעתיד, וירא את שהוא רואה...
ערכים וחינוך איננו יכולים להטיל אותם על סקטור ההוראה וההשכלה המתייחס לדור הצעיר בלבד. נהפוך הוא. ערכים וחינוך מתחילים אצלנו הבוגרים כשכבת גיל מובילה, ואילו אותנו מנהיגה ומכוונת ההנהגה הלאומית לטוב ולרע . מנהיגות לאומית - ממשלות וכנסות-ישראל לצידן, אנשי המשפט הבכירים, אנשי הרוח, התקשורת וכל מי נגיש ונושא דברו אל הציבור.
60 שנות עצמאות מאפשרות לנו היום להביט על המנהיגות הערכית דאז, ולזו של הדור האחרון, ומן ההבדלים העמוקים להקיש על התהליך הרע שהתחולל אצלנו.
מה בין ערכי ההנהגה בשנים הראשונות, לערכיה בדור האחרון, שדירדרה הכל וזרעה ייאוש. שהסימפטום המובהק של התהליך הוא האמירה הרווחת היום: "אני לא אלך להצביע, ממילא יעשו המנהיגים לעצמם, ממילא ישקרו אותי"! וזו תחילתה של ההתדרדרות.
צעירינו מתחמקים מגיוס, אדם לאדם זאב, אפס סולידריות וערבות הדדית, אדם עושה לביתו ותו-לא. אלף ואחת דוגמאות למשב רוח רע המתחיל מלמעלה והופך לרוח קדים, ככל שהיא יורדת לעם.
לבד מהנהנתנות הפומבית והצורמת של ההנהגה המנותקת והמתנשאת, נטשטשה אצלם ההבחנה בין האמת והשקר, ובין זה לזה כבר אינם מבחינים.
נעלמה היתד האידיאולוגית למפלגות המובילות. אין מצע למעשה, נותרה רק איכות השיווק משום שממילא למחרת ההבטחות אין כוונה לקיים דבר, אלא לטבול אצבע בזרם ולהחליט.
תשאלו, מה למצע פוליטי ואידיאולוגיה עם ערכים וחינוך ?! שבהיותך מנהיג עם ערכים ואמת, ואתה דבק ומשתדל להם - אתה משדר משהו טוב לעם, גם לאלו שלא בחרו בך. העם מעריך מנהיג ומחנך, ומאמץ את האמת כמוטו חייו הוא. מהרגע שמנהיגינו הפכו עצמם לסוחרי דעות, ואותנו לבאי השוק הסהרורי הזה, אזי הסחורה רקובה, לעיתים האריזה ריקה, וכן הלאה דוגמאות רעות.
בן-גוריון איש נוקשה ואכזר לעיתים, אך לפניו ניצב עמוד האש שלו וכל העם ראה את המנהיג והחזון ונרתם למסע. לא ניתן להגיד כך על מי מהמנהיגים בדור האחרון, המנהיגים משתי המפלגות הגדולות, שהפכו לשלוש ולימדו אותנו תוך כדי פיצול "קומבינה" מה היא.
הרוח הרעה הנושבת מלמעלה היא רוח חינוכית-ערכית למעשה והיא נטמעת בנו אם נרצה ואם לא. היא משפיעה על הסביבה כולה ומנשבת אפילו במסדרונות בתי הספר: קומבינה, תחמנות, "כל דאלים גבר". כל שאנו מנסים למנוע מהילדים שלנו ואין בכוחנו לעשות, כי לא מאיתנו הדבר.
הבחנה זו קשה למעשה. לכאורה כמו סותמת את הגולל על חלומותינו למדינה ראויה ומתוקנת. (עם, ככל שיהיה טוב ויש לו הנהגה קלוקלת ומקלקלת, סופו שתגרור אותו לתהומות). אין רואים פסיפס אנשים שונים במהותם במפלגות ההנהגה השונות. אין דמות ערכית וחינוכית שאפשר ללכת אחריה לבטח ובדרך הישר.
אלא שהדברים לא כך. תיתכן בהחלט מהפכה ערכית שהעם יוביל ! הצבעה מאסיבית למפלגות הקצה הקטנות, האידיאולוגיות, מימין ומשמאל, אלו שלא צברו שומנים ואנשים שכל חלומם הוא עמדה ושררה. תהא זו הפגנתנו האחת והיחידה במקום הכי רגיש, בקלפי. רק ניקוי האורוות ולו לקדנציה אחת תוציא את הרעלים ממפלגות השלטון, תחזיר אותן לעם, תשיב להן ערכים של אמת, ומכאן הדרך לתיקון בוא תבוא. והרי זו ראשית טובה עבורנו, ועל המסד הזה אנחנו מבקשים לשוב ולהלך, לשוב ולחנך, בארצנו הטובה מאד.
וועדת המעקב לבחינת מימוש ערכי הציונות – כפר יהושע

אין תגובות: